Regler för butiker
Regelverk
§ 1. Definitioner
- Regelverk – detta regelverk, som fastställer villkoren för ingående av distansförsäljningsavtal via Webbutiken, regler för genomförandet av dessa avtal, parternas rättigheter och skyldigheter enligt distansförsäljningsavtalet samt regler för reklamationsförfarande. I den omfattning tjänster tillhandahålls elektroniskt utgör regelverket motsvarande regelverk enligt artikel 8 i lagen av den 18 juli 2002 om tillhandahållande av tjänster elektroniskt (sammanställd version, Journal of Laws 2020, nr 344).
- Kund – en fysisk person med full rättslig handlingsförmåga, en juridisk person eller en organisatorisk enhet utan juridisk personlighet, som enligt lag tillerkänns rättslig handlingsförmåga, och som ingår ett distansförsäljningsavtal med Säljaren.
- Konsument – en fysisk person som ingår en rättshandling med en näringsidkare som inte är direkt kopplad till personens ekonomiska eller yrkesmässiga verksamhet.
- Enskild näringsidkare – en fysisk person som ingår ett distansförsäljningsavtal direkt relaterat till sin ekonomiska verksamhet, där avtalets innehåll visar att det inte har en yrkesmässig karaktär för denna person, särskilt med avseende på den verksamhet som bedrivs enligt uppgifter från det Centrala registret över näringsverksamhet (CEIDG).
- Näringsidkare – en fysisk person, juridisk person eller en organisatorisk enhet utan juridisk personlighet, som enligt lag tillerkänns rättslig handlingsförmåga, och som bedriver ekonomisk eller yrkesmässig verksamhet i eget namn.
-
Säljare:
BIOSHI S.A.
Tel.: +48 788 208 018
E-Mail: kontakter@bioshi24.se
NIP PL6762649713
REGON 526170605
Säljarens sätesadress: Jasnogórska 1, 31-358 Kraków - Webbutik – en internetbaserad tjänst som drivs av Säljaren, tillgänglig på elektroniska adresser: https://bioshi24.se,via vilken Kunden kan få information om Produkter och deras tillgänglighet samt köpa Produkter eller beställa tjänster.
- Distansförsäljningsavtal – avtal om försäljning av Produkt/leverans av Digital tjänst eller Digitalt innehåll (om tillämpligt), ingånget via Webbutiken.
- Produkt – lös egendom som Kunden kan köpa i Webbutiken.
- Digital tjänst – en tjänst som möjliggör för Konsumenten att:
10.1. skapa, bearbeta, lagra eller få tillgång till data i digital form;10.2. dela data i digital form som har skickats eller skapats av Konsumenten eller andra användare av tjänsten;10.3. andra former av interaktion med data.
- Digitalt innehåll – data som skapas och tillhandahålls i digital form.
- Webbutikens integritets- och cookiepolicy – dokument som fastställer detaljerade regler för behandling av personuppgifter och användning av cookies. Integritets- och cookiepolicyn finns tillgänglig på sidan https://bioshi24.se/sv/privacy-and-cookie-notice.
- Beständig lagringsmedium – avser material eller verktyg som möjliggör för Kunden eller Säljaren att lagra information som riktas personligen till denne, på ett sätt som möjliggör åtkomst till informationen i framtiden under en tid som är lämplig för syftet med informationen, och som tillåter informationen att återges i oförändrat skick, särskilt e-post.
- Elektroniskt beställningsformulär – elektroniskt förfarande som tillhandahålls av Säljaren för Kunden att lägga beställningar.
- Elektroniskt returformulär – elektroniskt förfarande som tillhandahålls av Säljaren för Kunden att göra returer; tillgängligt på adressen https://bioshi24.se/sv/returns-open.html.
- Elektroniskt reklamationsformulär – elektroniskt förfarande som tillhandahålls av Säljaren för Kunden att lämna reklamationer; tillgängligt på adressen https://bioshi24.se/sv/rma-open.html.
- Orderbekräftelse – godkännande av beställning genom att Kunden klickar på knappen "Jag beställer och betalar", vilket betraktas som ett bindande uttryck för viljan att ingå ett distansförsäljningsavtal med Säljaren.
- Konto – samling av uppgifter som lagras i Webbutiken och i Säljarens IT-system angående en viss Kund och dennes beställningar och distansförsäljningsavtal, och som Kunden kan använda för att lägga, annullera eller redigera beställningar samt ingå distansförsäljningsavtal.
- Order- eller produktrecension – subjektiva uttalanden och bedömningar som ges i form av stjärnor från 1 till 5.
§ 2. Allmänna bestämmelser
- Typer och omfattning av elektroniskt tillhandahållna tjänster:
1.1. ingående av online-försäljningsavtal – avseende Produkter som säljs i Webbutiken,1.2. regler för registrering och användning av Konto inom ramen för Webbutiken,1.3. tillägg av recensioner, kommentarer och betyg – Kunden kan lämna en recension eller kommentar till sin beställning,1.4. utskick av e-postmeddelanden, i vilka Säljaren bekräftar mottagandet av beställning, eventuellt mottagande av betalning samt accepterandet av beställningen för genomförande.
- Användning av Webbutiken är möjlig under förutsättning att Kundens IT-system uppfyller följande minimitekniska krav:
2.1. aktuella versioner av webbläsare, t.ex.:2.1.1. Firefox2.1.2. Chrome2.1.3. Microsoft Edge2.2. valfritt program för visning av PDF-filer.
- Innehållet på Webbutikens sidor, inklusive produktbeskrivningar och priser, utgör endast en inbjudan att ingå avtal enligt artikel 71 i lagen av den 23 april 1964, Civilrättsliga koden (sammanställd version, Journal of Laws 2022, nr 1360 med senare ändringar).
- Säljaren tillhandahåller detta Regelverk tillsammans med bilagor via en länk som finns på startsidan före ingående av distansförsäljningsavtalet, under avtalsförloppet och efter avslut. Kunden kan ladda ner och skriva ut dokumentet.
- För att säkerställa säkerheten vid överföring av meddelanden och data i samband med de tillhandahållna tjänsterna vidtar Webbutiken tekniska och organisatoriska åtgärder som är lämpliga med hänsyn till tjänsternas säkerhetsnivå, särskilt åtgärder som förhindrar obehörig åtkomst till och ändring av personuppgifter som överförs via Internet.
§ 3. Beställningar
- Beställning i Webbutiken kan göras via Konto eller genom att välja alternativet köp utan registrering, i vilket fall ett internt konto skapas, på basis av vilket Kunden kan skapa ett Konto. Det interna kontot upprätthålls tills uppgifter tas bort från systemet eller Kontot blockeras.
- Kunden lägger sin beställning via det Elektroniska beställningsformuläret som finns tillgängligt på någon av Webbutikens sidor.
- Efter korrekt inlämnad beställning skickar Säljaren ett e-postmeddelande till Kundens e-postadress med information om beställningen. Denna information utgör inte ett bekräftande av Kundens erbjudande. Den är endast information om att Säljaren har mottagit beställningen.
- Därefter verifierar Säljaren om beställningen kan accepteras för genomförande.
- Om Säljaren accepterar Kundens beställning skickas elektronisk information om bekräftelse av beställningen för genomförande. Vid mottagandet av detta meddelande mellan parterna ingås ett distansförsäljningsavtal.
- Val av beställda Produkter sker genom att lägga dem i varukorgen. Det Elektroniska beställningsformuläret specificerar bland annat vilka Produkter, till vilket pris och i vilken mängd Kunden vill beställa till angiven leveransadress. Kunden vidtar relevanta tekniska åtgärder baserat på visade meddelanden.
- Efter att Kunden har angett alla nödvändiga uppgifter visas en sammanfattning av beställningen. Sammanfattningen innehåller information om: säljarens identifieringsuppgifter, föremålet för beställningen, enhets- och totalt pris för de beställda Produkterna inklusive leveranskostnader och andra kostnader om tillämpligt, vald betalningsmetod, valt leveranssätt, samt leveranstid och kostnader.
- Om avtalet avser leverans av Digitalt innehåll eller Digitala tjänster som inte är lagrade på ett materiellt medium eller tjänster som tillhandahålls elektroniskt eller på distans – samtycker Konsumenten i en extra kryssruta, som krävs för att slutföra beställningen och finns på det Elektroniska beställningsformuläret, följande: "Jag samtycker till leverans av digitalt innehåll som inte är lagrat på ett materiellt medium eller till påbörjande av tjänsten innan 14 dagar från avtalets ingående och accepterar förlusten av rätten att ångra avtalet". Säljaren bekräftar mottagandet av detta samtycke via e-post.
- För att lägga en Beställning krävs att personuppgifter som markerats som obligatoriska anges i det Elektroniska beställningsformuläret, att Regelverket accepteras och att beställningen skickas genom att klicka på knappen "Jag beställer och betalar".
- 9.1 Skickande av det Elektroniska beställningsformuläret av Kunden utgör ett bindande uttryck för viljan att ingå ett distansförsäljningsavtal enligt innehållet i detta Regelverk.
- 9.2 Distansförsäljningsavtalet anses ingånget vid mottagandet av det Elektroniska beställningsformuläret av Säljaren, vilket bekräftas genom att Kunden visas ett meddelande med bekräftelse av mottagandet av beställningen och dess nummer.
- 9.3 Efter ingående av distansförsäljningsavtalet får Kunden via e-post en beställningsbekräftelse som innehåller: bekräftelse av mottagandet av beställningen och slutlig bekräftelse av alla väsentliga delar av beställningen samt de allmänna villkoren för distansförsäljningsavtalet (Webbutikens Regelverk med Bilagor 1 och 2), säljarens uppgifter, säljarens ansvar för tjänsternas kvalitet, information om efterförsäljningstjänster samt information om hur och med vilka rättsliga följder avtalet kan ångras. Anvisningar om hur och med vilka rättsliga konsekvenser avtalet kan ångras finns i Bilaga 1.
- 9.4 Fram till dess att Säljaren påbörjar genomförandet av beställningen:
- 9.4.1 Kunden kan ändra sin beställning med hjälp av den tekniska lösning som finns på sidan med det Elektroniska beställningsformuläret genom att gå igenom hela beställningsförfarandet igen. Ändringen sker genom att en ny beställning lämnas, som ersätter den tidigare. Eventuella betalningar som gjorts av Kunden krediteras mot den nya beställningen, och vid överskott återbetalas detta till det bankkonto som användes vid betalningen.
- 9.4.2 Kunden kan avbryta sin beställning genom att välja alternativet "avbryt beställning" som finns på sidan med det Elektroniska beställningsformuläret.
- 9.5 Om Kunden avbryter beställningen återbetalar Säljaren mottagen betalning inom tre arbetsdagar. Återbetalningen sker med samma betalningssätt som Kunden använde.
- 9.6 Leveranstiden för beställningen är från 1 till 10 arbetsdagar räknat från avtalsdagen.
- 9.7 Produkter som valts av Kunden i Webbutiken men som inte finns i lager vid genomförandet av beställningen kan ersättas med Produkter av samma typ men annan märke.
- 9.8 Vid sammansättningen av beställningslistan kan Kunden markera alternativet "Acceptera ersättningsprodukter" för varje vald Produkt. Information om ersättningsprodukter ges i beställningssammanfattningen som skickas via e-post. Kunden har rätt att vägra att acceptera ersättningsprodukter.
- 9.9 Om vissa Produkter i beställningen inte är tillgängliga, genomför Säljaren beställningen i den del det är möjligt. Resterande del av beställningen annulleras och Kunden informeras via e-post. För den del av beställningen som genomförts kan Kunden ångra avtalet enligt § 6 i detta Regelverk.
- 9.10 Om Kunden valt en annan betalningsmetod än postförskott och beställningen delvis annulleras, ska Säljaren återbetala det belopp som Kunden betalat för den del som annullerats inom fjorton (14) dagar från annulleringen.
- 9.11 Alla priser i Webbutiken anges inklusive moms (mervärdesskatt), som beroende på Produkt följer direkt av gällande lag, inklusive lagen av den 11 mars 2004 om moms (sammanställd version, Journal of Laws 2022, nr 931 med senare ändringar).
- 9.12 Leveranskostnaden beror på valt leveranssätt. Vid val av leverans läggs leveranskostnaden automatiskt till beställningspriset.
§ 4. Betalning
- Webbutiken erbjuder möjlighet att genomföra betalning i form av förskottsbetalning eller postförskott (betalning till konto efter leverans). Alternativet för betalning med förlängd betalningstid är möjligt i individuellt överenskomna situationer med Säljaren.
- Betalning för Produkter kan göras på det sätt som valts vid beställningstillfället i det Elektroniska beställningsformuläret.
- För närvarande tillgängliga betalningsmetoder i form av förskottsbetalning i Webbutiken finns tillgängliga på adressen: https://bioshi24.se/sv/payments
§ 5. Leverans
- I det Elektroniska beställningsformuläret väljer Kunden leveranssätt genom att markera sitt val.
- Om Kunden inte hämtar Produkterna, vilket resulterar i att Produkterna returneras till Säljaren – kan Säljaren häva försäljningsavtalet, efter att ha skickat ett föregående meddelande till Kunden via e-postadressen som angavs under köpprocessen med uppmaning att fullfölja avtalet. Häva avtalet sker genom att Kunden tillställs ett meddelande via e-post.
- I situationen enligt punkt 2 är Säljaren skyldig att omedelbart återbetala Kunden mottagen betalning för de av Kunden köpta Produkterna.
- För närvarande tillgängliga leveransmetoder i Webbutiken finns tillgängliga på adressen: https://bioshi24.se/sv/delivery
§ 6. Ångerrätt – elektroniskt returformulär
- Konsumenten som ingått ett distansförsäljningsavtal kan inom 14 dagar från avtalets ingående ångra avtalet utan att ange någon anledning. Vid ångrat distansförsäljningsavtal anses avtalet som inte ingånget.
- Rätten att ångra avtalet enligt bestämmelserna i §§ 6 och 7 i detta Regelverk gäller även för enskild näringsidkare. När §§ 6 och 7 i detta Regelverk nämner Konsumenten avses även enskild näringsidkare.
- Vid ångrat avtal bär Konsumenten endast de direkta kostnaderna för retur av Produkterna.
- Konsumentens uttalande måste tydligt uttrycka viljan att ångra avtalet. Konsumenten kan särskilt:
- 4.1 använda det elektroniska returformuläret som finns på Webbutikens sida: https://bioshi24.se/sv/returns-open.html.
- 4.2 ångra avtalet med hjälp av ångra-avtalsformuläret, Bilaga 2, genom att skicka det till Säljarens säte,
- 4.3 Säljaren ska omedelbart bekräfta mottagandet av uttalandet om ångrat avtal på ett beständigt medium, enligt punkterna 4.1 och 4.2.
- För att hålla tidsfristen räcker det att skicka uttalandet innan tidsfristen löpt ut.
- Tidsfristen för att ångra avtalet börjar löpa:
- 6.1 för avtal där Säljaren levererar en sak och är skyldig att överföra dess äganderätt – från det att Konsumenten eller en av denne angiven tredje part, annan än transportören, tagit fysiskt besittning av Produkten; för avtal som:
- 6.1.1 omfattar flera saker som levereras separat, i partier eller i delar – från det att sista saken, partiet eller delen tagits i besittning;
- 6.1.2 avser regelbunden leverans av saker under en viss tid – från det att första saken tagits i besittning;
- 6.2 för övriga avtal – från avtalsdagen.
- 6.1 för avtal där Säljaren levererar en sak och är skyldig att överföra dess äganderätt – från det att Konsumenten eller en av denne angiven tredje part, annan än transportören, tagit fysiskt besittning av Produkten; för avtal som:
- Formulär för uttalande om ångrat avtal (Bilaga 2 till detta Regelverk) samt information om hur ångerrätten används (Bilaga 1 till detta Regelverk) tillhandahålls elektroniskt.
- Vid ångrat avtal om leverans av Digitalt innehåll eller Digital tjänst kan Säljaren förhindra Konsumenten från fortsatt användning av Digitalt innehåll eller Digital tjänst, särskilt genom att hindra tillgång till innehållet eller tjänsten.
- Vid ångrat avtal om leverans av Digitalt innehåll eller Digital tjänst ska Konsumenten upphöra med användningen av detta innehåll eller denna tjänst och inte tillhandahålla det till tredje part.
- Rätten att ångra distansförsäljningsavtal gäller inte för avtal enligt artikel 38 i lagen av den 30 maj 2014 (Journal of Laws 2019, nr 134) om konsumenträttigheter, inklusive avtal:
- 10.1 om tjänster, där Konsumenten är skyldig att betala, om Säljaren fullgjort tjänsten med Konsumentens uttryckliga och förhandsmedgivna samtycke, efter att Konsumenten informerats före tjänstens påbörjande att ångerrätten förloras efter fullgörande;
- 10.2 där priset eller ersättningen beror på fluktuationer på finansmarknaden, utanför näringsidkarens kontroll, som kan inträffa innan ångerfristen löpt ut;
- 10.3 där föremålet för prestation är en icke-standardiserad sak tillverkad enligt Konsumentens specifikationer eller för att tillgodose Konsumentens individuella behov;
- 10.4 där föremålet för prestation är en sak levererad i förseglad förpackning som inte kan returneras efter öppning av hälso- eller hygieniska skäl;
- 10.5 där föremålet för prestation är ljud- eller videoinspelningar eller datorprogram levererade i förseglad förpackning som öppnats;
- 10.6 om leverans av Digitalt innehåll som inte levereras på materiellt medium, där Konsumenten betalar priset, om Säljaren påbörjat leveransen med uttryckligt och förhandsmedgivet samtycke från Konsumenten, som informerats att ångerrätten förloras efter fullgörande;
- 10.7 där föremålet är lättfördärvliga varor eller varor med kort hållbarhet, eller där prestationens föremål efter leverans, på grund av sin natur, blir oskiljaktigt förenad med andra saker;
- 10.8 om leverans av dagstidningar, tidskrifter eller magasin, med undantag för prenumeration;
- 10.9 ingått via offentlig auktion;
- 10.10 om tjänster avseende boende, annat än för bostadsändamål, transport av saker, biluthyrning, catering, tjänster kopplade till fritid, underhållning, sport eller kultur, om avtalet anger datum eller period för tjänsten;
- 10.11 där föremålet är alkoholhaltiga drycker vars pris avtalats vid försäljningsavtalets ingående och leverans kan ske först efter 30 dagar och vars värde beror på marknadsfluktuationer utanför näringsidkarens kontroll.
- Säljaren ska inom 14 dagar från dagen för mottagandet av Konsumentens uttalande om ångrat avtal återbetala alla betalningar som gjorts av Konsumenten, inklusive leveranskostnader, motsvarande det billigaste leveranssätt som erbjuds av Säljaren.
- 1.1 Återbetalning ska ske med samma betalningsmetod som Konsumenten använde.
- 1.2 Om Konsumenten, för att utöva sin ångerrätt, använder det elektroniska returformuläret – ska medlen återbetalas med det valda sättet och till det bankkonto som Konsumenten angett.
- 1.3 Om Säljaren inte erbjudit att själv hämta Produkten från Konsumenten, kan Säljaren hålla inne med återbetalning av mottagna betalningar tills Produkten mottagits tillbaka eller Konsumenten lämnat bevis på att den skickats, beroende på vilket som inträffar först.
- Säljaren kan erbjuda Konsumenten att själv hämta Produkter. Om Säljaren dock inte lämnat ett sådant erbjudande, ska Konsumenten returnera Produkten till Säljaren (eller till den person som Säljaren bemyndigat att ta emot den) omedelbart, dock senast 14 dagar från dagen då avtalet ångrades. För att hålla tidsfristen räcker det att skicka Produkterna innan tidsfristen löpt ut. Produkten som Konsumenten returnerar ska skickas till Säljarens säte.
- Konsumenten är ansvarig för minskning av Produktens värde som uppstått på grund av användning utöver vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion.
- Konsumenten har inte rätt att ångra avtalet om Digitalt innehåll eller Digital tjänst levereras mot betalning, och bristen på överensstämmelse med avtalet är obetydlig.
- Säljaren kan kräva återlämnande av det materiella medium på vilket Digitalt innehåll levererats inom 14 dagar från mottagandet av Konsumentens uttalande om ångrat avtal. Konsumenten ska returnera mediet omedelbart och på Säljarens bekostnad.
- Säljaren är endast skyldig att återbetala priset i den del som motsvarar Digitalt innehåll eller Digital tjänst som inte överensstämmer med avtalet samt Digitalt innehåll eller Digital tjänst vars leveransskyldighet upphört till följd av ångrat avtal.
- Reklamationer på grund av fel på Produkten eller avvikelse från distansförsäljningsavtalet kan lämnas:
- 1.1 via det elektroniska reklamationsformuläret;
- 1.2 skriftligen till Säljarens säte eller via e-post till adressen: kontakter@bioshi24.se.
- I reklamationen ska Konsumenten ange vilket fel Produkten har enligt dennes uppfattning, vilka krav som ställs på Säljaren och, om möjligt, dokumentera felet samt bifoga bevis på köpet av Produkten i Webbutiken. Säljaren är skyldig att besvara reklamationen inom 14 dagar från mottagandet. Om svar inte lämnas inom angiven tid anses reklamationen ha godkänts. Säljaren tillhandahåller svaret skriftligen eller på ett beständigt medium.
- De steg som Konsumenten måste vidta för att lämna reklamation, inklusive hur den reklamationsföremålade Produkten ska överlämnas till Säljaren, anges i de olika stegen i det elektroniska reklamationsformuläret.
- Om Säljaren godkänner reklamationen ska Säljaren stå för kostnaderna för byte eller reparation, inklusive fraktkostnader relaterade till reklamationen.
- Säljaren är ansvarig gentemot Konsumenten samt den enskilda näringsidkaren för bristande överensstämmelse med distansförsäljningsavtalet enligt de bestämmelser som följer av lagen av den 30 maj 2014 om konsumenträttigheter.
- 5.1 Säljaren ansvarar för bristande överensstämmelse med distansförsäljningsavtalet som föreligger vid leveransen och som upptäcks inom två år från leveranstidpunkten, om inte Produktens hållbarhetstid, angiven av Säljaren, är längre.
- 5.2 Säljaren ska inom 14 dagar från det att reklamationen godkänts reparera eller byta ut Produkten. Kostnaderna för reparation eller byte, inklusive särskilt porto, transport, arbetskostnader och material, ska bäras av Säljaren.
- 5.3 Konsumenten tillhandahåller Produkten för reparation eller utbyte till Säljaren. Säljaren hämtar Produkten på egen bekostnad.
- Säljaren är skyldig att leverera Produkter utan fel och är ansvarig gentemot näringsidkaren för fel på köpt Produkt enligt bestämmelserna i civilrätten.
- Leverans av Digitalt innehåll eller Digital tjänst till Konsumenten eller enskild näringsidkare sker enligt bestämmelserna i lagen av den 30 maj 2014 om konsumenträttigheter.
- 7.1 Digitalt innehåll anses ha levererats när Digitalt innehåll eller det medium som möjliggör åtkomst eller nedladdning av Digitalt innehåll gjorts tillgängligt för Konsumenten eller till en fysisk eller virtuell enhet som Konsumenten själv valt för detta ändamål, eller när Konsumenten eller sådan enhet fått åtkomst.
- 7.2 Digital tjänst anses ha levererats när Konsumenten eller den fysiska eller virtuella enhet som Konsumenten själv valt för detta ändamål fått åtkomst.
- 7.3 Säljaren ska inom 21 dagar från det att Säljaren informerats av Konsumenten om avvikelse från avtalet, utan onödiga olägenheter för Konsumenten och med hänsyn till innehållets art och syfte, säkerställa att Digitalt innehåll eller Digital tjänst överensstämmer med avtalet. Kostnaderna för att säkerställa överensstämmelse bär Säljaren.
- Ett omdöme om orderhantering eller om en Produkt kan lämnas under besök i Webbutiken genom att klicka på gränssnittet placerat vid Produkten eller genom att klicka på länken i e-postmeddelandet. Att lämna ett omdöme är frivilligt och kostnadsfritt. För varje enskild beställning har Kunden endast möjlighet att lämna ett enda omdöme.
- Inom ramen för omdömet kan Kunden ge ett betyg i form av stjärnor från 1 till 5 samt lämna en skriftlig kommentar begränsad till 65 535 tecken.
- Omdömen lagras och presenteras offentligt på Webbutikens webbplats, samt på webbplatserna https://zaufaneopinie.idosell.com och https://trustedreviews.idosell.com
- Säljaren verifierar omdömen via den e-postadress som användes vid köp av den aktuella Produkten. Ett omdöme som lämnats av personen som använder den e-postadress som användes vid köpet markeras som “köpt bekräftat omdöme”. Alla andra omdömen markeras som “omedelbart obekräftat omdöme”.
- Säljaren kan publicera omdömen om en Produkt från andra av sina egna Webbutiker.
- Säljaren ändrar inte innehållet eller de stjärnbetyg som tilldelats i omdömen.
- Kunden bär ensam ansvar för den information som lämnas i omdömet. Säljaren har rätt att ta bort omdömen enligt gällande lagstiftning och enligt detta Reglemente.
- Det är inte tillåtet att publicera innehåll som innehåller falsk, vilseledande, vulgär, aggressiv eller förolämpande information, eller som uppenbart strider mot goda seder. Innehåll som är olagligt, kränker tredje parts rättigheter eller utgör otillbörlig konkurrens är också förbjudet.
- Kunden förbinder sig att inte publicera innehåll som innehåller länkar till externa webbplatser av reklamsyfte eller som innehåller personuppgifter om tredje part.
- På uttrycklig begäran av Kunden kan omdömet döljas för andra användare av Webbutiken, men det stjärnbetyg som tilldelats räknas fortfarande med i det totala betyget för Webbutiken och Produkterna.
- Kunden förklarar att denne inte innehar några rättigheter, inklusive upphovsrätt eller närliggande rättigheter, till de Omdömen och uttalanden som denne har lämnat, förutom rätten att använda Webbutiken på det sätt som anges i detta Reglemente. Kunden har inte rätt att på något sätt lagra, mångfaldiga, tillgängliggöra, offentliggöra eller sprida innehållet, såvida inte sådan rätt följer av lag eller detta Reglemente.
- Kunden har inte rätt till någon form av ingrepp i innehållet, och får särskilt inte förändra innehållet, strukturen, formen, grafiken, funktionaliteten eller andra element i Webbutiken.
- Genom att publicera Omdömen i Webbutiken, vilka utgör verk enligt lagen av den 4 februari 1994 om upphovsrätt och närliggande rättigheter, beviljar Kunden Säljaren en icke-exklusiv, avgiftsfri och obegränsad licens i tid och territorium att använda dessa verk, inklusive rätten att ge underlicens, vilket omfattar offentliggörande av verket på ett sätt som gör att vem som helst kan få tillgång till det på plats och tid som denne själv väljer (Internet). Licensen gäller för alla kända exploateringsområden vid tidpunkten för licensens beviljande, särskilt följande:
- 3.1. När det gäller inspelning och mångfaldigande av verket med vilken teknik som helst – särskilt tryck-, repro-, magnetisk, digital teknik, dvs. med användning av alla tekniker på alla audiovisuella eller visuella medier, särskilt på audiovisuella skivor, CD-skivor, datorskivor, i multimediainternätverk, inklusive Internet och associerade online-tjänster, samt mångfaldigande, lagring, användning på Internet, i reklam, mångfaldigande av elektroniska kopior i datorer samt i interna och externa nätverk.
- 3.2. Användning av hela eller delar av verket, eller valfria element, med möjlighet till modifiering enligt det aktuella internetmediets art – i alla publikationer, särskilt internetbaserade, digitala, i nyhetsbrev och informationsmaterial, antingen självständigt eller i kombination med andra verk eller delar av verk; användning i sin helhet eller delvis för marknadsförings- och reklamändamål, särskilt i audiovisuell, ljud- eller mediereklam.
- 3.3. När det gäller handel med originalet eller kopior där verket är inspelat – införande i handel, utlåning, hyra av original eller kopior.
- 3.4. När det gäller annan spridning av verket än ovan – offentlig framförande, uppvisning, visning, uppspelning, sändning och återutsändning, samt offentliggörande av verket på ett sätt som gör att vem som helst kan få tillgång till det på plats och tid som denne själv väljer.
- 3.5. Användning av verken för marknadsförings- och reklamsyften.
- Radering av Kontot av Kunden eller Omdömen enligt kapitel 9 punkt 8 påverkar inte giltigheten av ovanstående licens.
- Dessa användarvillkor gäller från och med den 4 januari 2023.
- Om någon bestämmelse i detta Reglemente ändras eller ogiltigförklaras genom beslut av behörig myndighet eller domstol, förblir övriga bestämmelser i kraft och bindande för Säljaren och Kunden.
- Säljaren förbehåller sig rätten att ändra detta Reglemente. Alla avtal som ingåtts före ikraftträdandet av det nya Reglementet ska genomföras i enlighet med det Reglemente som gällde på avtalets ingångsdatum.
- Tillämplig lag för att lösa tvister i samband med detta Reglemente är polsk lag.
- Eventuella tvister som uppstår i samband med eller vid utförandet av Tjänsten ska parterna försöka lösa genom ömsesidiga förhandlingar eller medling, och om en överenskommelse inte kan nås ska tvisten avgöras av domstolen med behörighet över Säljarens säte.
- Kunden, som är Konsument, kan även använda sig av alternativa tvistlösningsförfaranden utanför domstol för reklamationer och fordringar. All information om alternativa tvistlösningsförfaranden finns på webbplatsen för Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów på adressen: www.uokik.gov.pl . Vi informerar samtidigt om att sådana förfaranden är frivilliga och kräver samtycke från båda parter.
- I enlighet med Europaparlamentets och Rådets förordning (EU) nr 524/2013 av den 21 maj 2013 informerar vi att plattformen för online-tvistlösning mellan konsumenter och näringsidkare (ODR-plattformen) finns tillgänglig på adressen: http://ec.europa.eu/consumers/odr . ODR-plattformen är en webbplats med en helhetsservice för konsumenter och näringsidkare som vill lösa tvister utanför domstol avseende avtalsförpliktelser som följer av ett onlineköp eller ett avtal om tjänsteleverans.
- Rätten att frånträda avtalet enligt nedanstående regler gäller för Konsumenter och enskilda näringsidkare.
Ni har rätt att frånträda detta avtal inom 14 dagar utan att ange någon anledning. Ångerfristen löper ut efter 14 dagar:
- 1.1. för ett köpavtal från och med dagen då Ni tog besittning av varan eller då en tredje part, annan än transportören och som Ni har utsett, tog besittning av varan;
- 1.2. för ett avtal som avser överlåtelse av flera varor som levereras separat, från och med dagen då Ni tog besittning av den sista varan eller då en tredje part, annan än transportören och som Ni har utsett, tog besittning av den sista varan;
- 1.3. för ett avtal som avser överlåtelse av varor som levereras i partier eller delar, från och med dagen då Ni tog besittning av den sista delen eller partiet eller då en tredje part, annan än transportören och som Ni har utsett, tog besittning av den sista delen eller partiet;
- 1.4. för avtal om regelbundna leveranser av varor under en bestämd tid, från och med dagen då Ni tog besittning av den första varan eller då en tredje part, annan än transportören och som Ni har utsett, tog besittning av den första varan;
- 1.5. för avtal som avser tillhandahållande av tjänster eller digitalt innehåll som inte levereras på ett materiellt medium, från och med avtalsdagen.
- För att utöva ångerrätten måste Ni informera oss, dvs.: BIOSHI S.A. Tel.: +48 788 208 018, E-Mail: kontakter@bioshi24.se, Jasnogórska 1, 31-358 Kraków, om Ert beslut att frånträda detta avtal genom ett tydligt uttalande (t.ex. brev, fax eller e-post).
- Ni kan använda den mall för ångerformulär som tillhandahålls, men det är inte obligatoriskt.
- Ni kan även fylla i det elektroniska returformuläret som finns tillgängligt på webbplatsen: https://bioshi24.se/sv/returns-open.html. Om Ni använder denna möjlighet skickar vi omedelbart en bekräftelse på mottagandet av informationen om ångrat avtal på ett beständigt medium.
- För att hålla ångerfristen behöver Ni endast skicka informationen om Ert utövande av ångerrätten innan fristen löper ut.
- Vid ångrat avtal återbetalar vi alla betalningar som mottagits från Er, inklusive kostnader för leverans av varan (förutom eventuella extra kostnader som följer av ett annat leveranssätt än det billigaste vanliga leveranssättet som vi erbjuder), utan dröjsmål och senast inom 14 dagar från dagen då vi informerades om Ert beslut att utöva ångerrätten. Återbetalning sker med samma betalningssätt som Ni använde vid den ursprungliga transaktionen, om Ni inte uttryckligen har gått med på annat.
- För avtal som avser överlåtelse av varor, där vi inte har erbjudit att hämta varan vid ångrat avtal, kan vi hålla tillbaka återbetalningen tills varan mottagits eller tills bevis på återlämnande har lämnats, beroende på vilket som inträffar först.
- Den returnerade varan ska skickas till: BIOSHI S.A. Tel.: +48 788 208 018, Zawada Uszewska 204, 32-865 Zawada Uszewska omedelbart och senast inom 14 dagar från den dag Ni informerade oss om ångrat avtal. Fristen anses hållas om Ni skickar varan innan 14-dagarsfristen går ut. Ni måste stå för de direkta kostnaderna för retur av varan.
- På grund av varans vikt och storlek kan retur av varan medföra högre kostnader än vanlig postfrakt. Om Ni önskar använda kurirföretag kan det bli nödvändigt att skicka försändelsen på pall, vilket är dyrare än vanlig postfrakt.